Stacks Image 213
Narodený 1948 v Bratislave
1967–68 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave (prof. Štefunko)
1968–69 Hochschule für bildende Künste Hamburg (prof. Gustav Seitz)
1969–73 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave (prof. Kostka)
1973–95 sochár vo voľnom povolaní
od 1995 Vysoká škola múzických umení v Bratislave,
Výstavy 1978 Socha Piešťanských parkov • 1989 Socha Piešťanských parkov • 1990 Socha Piešťanských parkov • 2005 Business Centrum Luxor, Bratislava (Rašla, Stankóci) • 2006 Slovenské kultúrne centrum, Viedeň (Rašla) • 2008 Multiples K. Gallery, Bratislava • Hranice geometrie, Galéria Z, Bratislava • 2009 Plošné miery, Umelecká beseda, Bratislava • Socha a objekt, Výstavná sieň Univerzitnej knižnice Bratislava • 2010 Hranice geometrie, Dom umenia Bratislava • 3. bienále voľného výtvarného umenia, Dom umenia Bratislava • Individual Stories, Orange County Center for Contemporary Art, Santa Ana, USA • Oleg Fintora a Danuta Binderová, Galéria Z, Bratislava • 2011 Oleg Fintora a Milan Rašla, objekty a obrazy, CVTI SR – Chémia a technika v umení • Současná slovenská geometrie 2, Galérie města Plzně • 2012 konkretisti.sk – hommage á Eduard Antal, Galéria Z, Bratislava • 8 objektov pre Grottu, Grotta – Pálffyho palác, Zámocká, Bratislava • Geometrická abstrakcia.eu, SOCHA a OBJEKT XVII., Dom umenia Bratislava • 2013 Galéria Statua, Pálffyho palác, Zámocká, Bratislava • 2014 Galéria Statua, Pálffyho palác, Zámocká, Bratislava • KK-SK Pocta Štefanovi Belohradskému, Galéria Z, Bratislava • 2015 Galéria Statua, Pálffyho palác, Zámocká, Bratislava •
Stacks Image 265
Fintora sa javí medzi obsolventmi Kostkovej školy na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení svojou orientáciou na konštruktívne tendencie ako osamelý solitér, ktorý má názorovo bližšie napríklad ku generačným kolegom, čo zároveň s ním študovali na oddelení skla v architektúre, ovplyvnení výtvarnými koncepciami V. Ciglera. Sklony k racionálne komponovanému sochárskemu objektu majú svoje zázemie azda aj rozšírenom stredoškolskom štúdiu matematiky.
Kedže 70. roky neboli tolerantné voči geometrickej abstrakcii a jej zverejňovanie na výstavách bolo prakticky nulové, nepoznáme súvislo fázy Fintorovho výtvarného vývinu. Jedinou výnimkou je čisto konštruktivistická kompozícia (Veža, lakovaný hliník v. 400 cm), ktorou oboslal v roku 1978 exteriérovú výstavu Socha piešťanských parkov. Sochárov neomylný zmysel pre veľkú geometricky komponovanú formu v priestore, kde plnosť tvaru je redukovaná len na líniu krivky, aktualizuje novosť kompozičných zákonitostí medzi prázdnom a hmotou.
Oba veľkorozmerné exteriérové objekty pre Sochu piešťanských parkov – Odal (1989) a Monogatari (1990) – komponoval Fintora v module kruhu. Vstupovali do prírodného prostredia a vďaka prázdnu, ktoré bolo ich kalkulovanou súčasťou a organizovalo vlastný minipriestor v okolitom makropriestore, sa stali nedeliteľnou súčasťou parkovej prírody.
Hravosť, potenciálna kinetická pohyblivosť kruhu je daná mentálnou skúsenosťou človeka: môže byť kolesom, ktoré sa gúľa po ceste i obručou, ktorú naháňa rozšantené dieťa. Fintorové geometrické priestorové etudy v 90. rokoch aj v prvej dekáde tohto storočia sú monotématický viazané na tvar kruhu. Odstupňovanie kruhových objektov – miniobručí aj "bubnov" so sofistikovane vyplneným kruhom – sa pohybuje v materiálovej škále lesklého kovu – antikora a bieleho, čierneho a číreho plexiskla. Umelec stupňuje účinok geometricky lapidárneho tvaru s optikou kruhovej výseče, naznačenia špirálového zavŕtania ako pomysleného stredu či hojdavého pohybu kruhu. Strojovo neosobná materiálova realizácia, typicky prednes bez stôp individuálneho sochárskeho prstopkladu posúvajú tieto diela do kategórie multiplov – mechanicky opracovateľných malých sérií. Oleg Fintora tento zámer potvrdil aj názvami dvoch po sebe nasledujúcich autorských výstav: Multiples a Multiples II. Perfekcionalizmus materiálového spracovanie, ako aj drobná mierka niektorých objektov ich posúvajú až na hranicu šperkových artefaktov.

Ľuba Belohradská a Eva Trojanová
HRANICE GEOMETRIE
Geometrické a konštruktívne tendencie v slovenskom výtvarnom umení od roku 1960 po súčastnosť

Vydavateľ spoločnosť PETUM, s.r.o. 2009


Oleg Fintora
Flöglova 8
811 05 Bratislava
fintora@fintora.info
0905 743 907